Rozpoczął się II nabór w ramach projektu „Dostępność Plus dla zdrowia”. Od 31 stycznia placówki podstawowej opieki zdrowotnej mogą składać wnioski o dofinansowanie w celu dostosowania się do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na ten cel przeznaczono 73 mln zł. Maksymalna wartość dofinansowania to 720 tys. zł.
Na realizację zadań w ramach projektu placówki będą miały czas do 31 sierpnia 2023 r. Wsparcie grantowe placówek POZ, jak wyjaśnia MZ ukierunkowane jest na poprawę dostępności tych placówek w zakresie architektonicznym, cyfrowym oraz informacyjno-komunikacyjnym dla osób z niepełnosprawnościami.
O dofinansowanie mogą ubiegać się placówki posiadające umowę z NFZ
Wnioski można składać na Platformie Obsługi Projektów Inwestycyjnych Ministerstwa Zdrowia. O dofinansowanie mogą ubiegać się placówki, które mają podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia lub innym świadczeniodawcą posiadającym umowę z NFZ na świadczenia co najmniej w zakresie: lekarza POZ, pielęgniarki i położnej. O dofinansowanie nie mogą wnioskować podmioty, z którymi zawarto umowę w I naborze projektu. Minimalna wartość dofinansowania wynosi 150 tys. zł, a maksymalna – 720 tys. zł. Nie jest wymagany wkład własny. Wnioski można składać maksymalnie do 30 czerwca 2022 r.
Wnioski będą oceniane w trzyetapowym procesie: oceny spełnienia warunków wstępnych, audytu wstępnego u Wnioskodawcy oraz oceny ostatecznej opartej o wyniki audytu. W ramach projektu przewidziano spotkania informacyjne online dla wnioskodawców.
Na czym polega projekt grantowy dla POZ?
„Dostępność plus dla zdrowia” to program, którego celem jest wdrożenie działań projakościowych związanych z dostosowaniem placówek medycznych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Placówki i szpitale POZ mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach 4 komponentów:
- architektonicznego – np. windy, podjazdy, poszerzenie wejść do budynków i drzwi wewnętrznych, likwidacja wysokich progów, montaż posadzek antypoślizgowych, dostosowanie pomieszczeń sanitarnych, rejestracji pacjentów, włączników, tablic informacyjnych, zakup pętli indukcyjnych;
- cyfrowego – np. zakup komputerów, oprogramowania i innych urządzeń służących poprawie dostępu do świadczeń dla osób niepełnosprawnych, rozwój telemedycyny, systemy rejestracji online, tworzenie i dostosowanie stron internetowych do standardu WCAG 2.0, szkolenia z obszaru IT;
- komunikacyjnego – np. szkolenia dla kadry medycznej i niemedycznej w zakresie kompetencji miękkich, szkolenia zwracające uwagę na właściwe formy komunikacji;
- organizacyjnego – usprawnienie rozwiązań organizacyjnych, w tym procedur dotyczących pacjentów, w celu ułatwienia obsługi pacjentów z niepełnosprawnościami).
W ramach projektu funkcjonuje Komitet Dostępności Plus, który składa się z przedstawicieli: organizacji pozarządowych, w tym reprezentujących pacjentów z niepełnosprawnościami oraz świadczeniodawców, Rzecznika Praw Pacjenta, NFZ, Biura Pełnomocnika Rządu ds. osób niepełnosprawnych, Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.
Źródło: zdrowie.gov.pl
Przeczytaj także: Lekarze: obowiązek badania w ciągu 48 h pacjentów po 60 r.ż. chorych na COVID-19 może sparaliżować działanie poradni POZ