17 sierpnia Ministerstwo Zdrowia opublikowało w dzienniku urzędowym program nauczania zawodowego kształcenia podyplomowego w zakresie analityki medycznej. Sprawdź, ile będą trwały studia podyplomowe, ile godzin będzie obejmował program nauczania, a także, jak będzie wyglądał egzamin.
W opublikowanym programie nauczania zawodowego kształcenia podyplomowego w zakresie analityki medycznej zaproponowano, że studia te dla osób z tytułem zawodowym magistra biologii i farmacji, magistra lub magistra inżyniera na kierunku chemia lub biotechnologia lub lekarza weterynarii będą trwały minimum cztery semestry.
Program nauczania przewiduje łączną liczbę zajęć, nie włączając praktyk zawodowych, w wysokości 2575 godzin. Indywidualny tok zawodowy kształcenia podyplomowego zakłada możliwość realizacji innej liczby godzin kształcenia z poszczególnych przedmiotów bądź zwolnienie z konieczności realizacji danego przedmiotu. Zawodowe kształcenie podyplomowe będzie zakończone egzaminem, a dokładniej egzaminem teoretycznym i praktycznym.
Kształcenie podyplomowe w zakresie analityki medycznej zakłada, że absolwenci będą posiadali takie umiejętności jak wiedza merytoryczna i umiejętności praktyczne w zakresie podstawowych dyscyplin medycyny laboratoryjnej, obejmujących nauki medyczne, biologiczne i chemiczne oraz umiejętność profesjonalnego wykonywania czynności diagnosty laboratoryjnego. Umiejętności te mają być zgodne z wymogami dobrej praktyki laboratoryjnej (GLP) oraz zasadami etyki zawodowej.
Celem kształcenia w tym kierunku jest również przekazanie i wyuczenie umiejętności partnerskiej współpracy z lekarzami, farmaceutami, osobami wykonującymi inne zawody medyczne i innymi osobami wykonującymi czynności medycyny laboratoryjnej, a także rozwiązywania problemów diagnostycznych, prognostycznych i związanych z monitorowaniem terapii.
Absolwenci będą charakteryzowali się również umiejętnością prowadzenia badań naukowych w zakresie diagnostyki laboratoryjnej, upowszechniania wyników tych prac, a także wiedzą i umiejętnościami w zakresie nauczania i zarządzania diagnostyką laboratoryjną.
Źródło: PAP