Mikrozarządzanie – praktyka bliskiej kontroli pracy pracowników – jest kontrowersyjnym podejściem do zarządzania. W placówkach medycznych, gdzie opieka nad pacjentem jest najważniejsza, negatywne konsekwencje mikrozarządzania mogą być znaczące.
Czym jest mikrozarządzanie?
Mikrozarządzanie to styl zarządzania, który polega na bliskim monitorowaniu i kontroli pracowników. Chociaż niektórzy menedżerowie uważają, że podejście to może pomóc w poprawie wydajności i zmniejszeniu ryzyka, mikrozarządzanie może mieć znaczące negatywne konsekwencje. Dotyczy to zwłaszcza takich miejsc, jak placówki medyczne, gdzie niesprawna organizacja pracy odbija się nie tylko na pracownikach, lecz także na pacjentach.
Zbyt duża kontrola
Mikrozarządzanie w placówkach medycznych może przybierać wiele form, ale jedną z charakterystycznych cech jest nadmierne kontrolowanie. Menedżerowie mogą uważać, że muszą dokładnie monitorować każdy aspekt pracy swoich pracowników, aby zapewnić, że opieka nad pacjentami jest najwyższej jakości. Może prowadzić to do braku autonomii wśród pracowników ochrony zdrowia, a w konsekwencji do zmniejszenia ich zaangażowania i demotywacji. Kiedy pracownicy czują, że ich praca jest mikrozarządzana, mogą poczuć, że nie mają kontroli nad swoją pracą, tj. opieką nad pacjentem.
Wysoki poziom stresu i wypalenie zawodowe
Mikrozarządzanie w placówkach medycznych może prowadzić do wysokiego poziomu stresu i wypalenia zawodowego wśród pracowników. Lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni oraz reprezentanci innych zawodów medycznych, którzy realizują swoje zadania w środowisku mikrozarządzania mogą czuć, że są pod stałą presją wydajności. Nie mają wówczas poczucia niezależności w podejmowaniu decyzji, od których może zależeć zdrowie lub życie pacjenta. Mikrozarządzanie może prowadzić do zmniejszonej satysfakcji z pracy, zwiększonego stresu oraz wypalenia zawodowego. To przekłada się pośrednio na obniżenie jakości opieki, zwiększonego ryzyka błędów i wysokiej rotacji pracowników.
Zmniejszona satysfakcja pacjenta
Jednym z najważniejszych skutków mikrozarządzania w placówkach medycznych jest zmniejszona satysfakcja pacjentów. Kiedy pracownicy czują się mikrozarządzani, mogą nie mieć czasu ani swobody do zapewnienia spersonalizowanej opieki swoim pacjentom. Pracownicy mogą nie czuć się komfortowo, rozmawiając z menedżerami na temat problemów pacjentów, co może prowadzić do nierozwiązanych kwestii i zmniejszonej satysfakcji leczenia. Pacjenci mogą czuć, że nie otrzymują odpowiedniej opieki, co może mieć negatywne konsekwencje dla reputacji placówki medycznej.
Brak zaufania
Mikrozarządzanie często wynika z braku zaufania między menedżerami a pracownikami. Menedżerowie mogą uważać, że ich pracownicy nie są w stanie podejmować decyzji samodzielnie, lub mogą obawiać się ryzyka błędów lub odpowiedzialności prawnej. To może stworzyć negatywną atmosferę, w której pracownicy czują się niedocenieni. Zjawisko mikrozarządzania może odbić się poważnie na komunikacji w placówkach medycznych, gdzie pracownicy nie czują się komfortowo w rozmowie z menedżerami. W takim przypadku znowu pacjent traci na tym najbardziej.
Nieskuteczna komunikacja
Kiedy menedżerowie czują, że muszą mikrozarządzać pracą swoich pracowników, mogą nie dzielić się ważnymi informacjami z pracownikami. To może prowadzić do nieporozumień i zamieszania, co może mieć negatywne konsekwencje dla opieki nad pacjentem. Ponadto, menedżerowie mogą być nadmiernie krytyczni wobec umiejętności komunikacyjnych swoich pracowników.
Źródła: Fournier, V., & Bourque, C. (2019). The micromanagement epidemic: Symptoms, diagnosis, and treatment. Journal of Business and Psychology, 34(4), 527-541; forbes.com