„Powiedz, co czujesz. Zdemaskuj emocje” – pod takim hasłem ruszyła kampania Ministerstwa Zdrowia, która zwraca uwagę na problemy psychiczne dzieci i młodzieży. Jak zauważył Waldemar Kraska – to m.in. pandemia wywiera ogromny wpływ na młodego człowieka.
Nowa kampania MZ została zainaugurowana podczas konferencji z udziałem ministra zdrowia, Adama Niedzielskiego, wiceministra zdrowia, Waldemara Kraski, wiceminister edukacji Marzeny Machałek, rzecznika praw dziecka, Mikołaja Pawlaka, i pełnomocnika MZ ds. reformy psychiatrii, prof. Małgorzaty Janas-Kozik.
– Problemy związane z psychiatrią dziecięcą mają fundamentalne znaczenie i nie można uciekać od nich, jeśli można użyć takiego sformułowania, pod pretekstem pandemii – zaznaczył minister Niedzielski i podkreślił, że w obecnej chwili mamy do czynienia ze wzrostem liczby problemów psychicznych u najmłodszych.
Jak pandemia wpłynęła na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży?
– Ten blisko rok przerwy dzieci w nauce objawił się z podwójnym ciężarem. Teraz, czy w ośrodkach wsparcia środowiskowego, czy też w szpitalach psychiatrycznych, niestety mamy nowych pacjentów, którzy zgłaszają poważne problemy związane również z samookaleczeniem, przejawami autoagresji – podkreślił Niedzielski.
Waldemar Kraska zwrócił uwagę, iż pandemia wyostrzyła zaburzenia stosunków międzyludzkich, wywierała i nadal wywiera ogromny wpływ na młodego człowieka. Uznał, że musimy wyjść temu naprzeciw.
– Jeśli chodzi o młodych ludzi, nauka zdalna, do której od wielu miesięcy jesteśmy przyzwyczajeni, spowodowała, że młodzież się zamyka w swoich domach, zamyka się w pewnej bańce i pewne problemy, które zawsze występowały w okresie dorastania, w tej chwili bardziej się uwidoczniają – dodał wiceszef resortu zdrowia.
Rzecznik Praw Dziecka, Mikołaj Pawlak, poinformował o badaniach, na temat jakości życia dzieci i młodzieży w Polsce. Jak wskazał, około 15 proc. najmłodszych dzieci czuje się samotnie, a około 40 proc. młodzieży czuje się bezradna i zagubiona. Rzecznik zaznaczył, że do tej pory dzieci czuły się zagubione w poszukiwaniu pomocy. Jego zdaniem telefon zaufania wsparcia psychologicznego jest pomocny w szybszym dotarciu do pomocy.
Największym problemem dzieci i młodzieży jest brak skłonności do rozmawiania o problemach
Minister zdrowia podkreślił, że celem kampanii „Powiedz, co czujesz. Zdemaskuj emocje” jest promowanie otwartości w mówieniu o swoich emocjach i problemach psychicznych. Zwrócił uwagę, że największym problemem jest brak skłonności do rozmawiania o problemach psychicznych. Prof. Małgorzata Janas-Kozik dodała, że dzieciom często trudno jest mówić o złości.
– Często za złością kryje się lęk, bezradność (…). Jeżeli mamy rozdrażnione dziecko, prezentujące objawy zaburzonego zachowania opozycyjno-buntowniczego czy innego, to pochylmy się, zatrzymajmy się. Co takiego się wydarzało, dlaczego tak reaguje? – wskazała pełnomocnik ministra ds. reformy psychiatrii. – Dziecko lękowe najchętniej wtopiłoby się w tło, jest bezbarwne. To my dorośli musimy to dziecko wydobyć z cienia – zaznaczyła.
Niedzielski przypomniał o infolinii pomocy psychologicznej dzieci i młodzieży: 800-12-12-12, pod którą najmłodsi mogą zwrócić się o pomoc i otrzymać szybkie i fachowe wsparcie psychologiczne. Infolinia działa 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę.
Minister zdrowia wskazał również, że od blisko dwóch lat trwają pracę nad reformą psychiatrii dziecięcej. Dodał, że celem MZ jest, by była ona oparta na ośrodkach wsparcia środowiskowego, a nie na szpitalach, jak było to do tej pory. Szef resortu dodał, że obecnie liczba psychiatrów nie pozwala na zapewnienie „ogromnej dostępności i sprostania tym potrzebom, które w tej chwili się pojawiają”. Waldemar Kraska dodał, że „chcemy, aby jak najbliżej miejsca zamieszkania człowieka była możliwość kontaktu z psychologiem i skorzystania z psychoterapii – czyli pierwszych modułów pomocy psychologicznej i psychiatrycznej”. Podkreślił również, że MZ nie oszczędza pieniędzy na tym, żeby jak najszybciej docierać do młodzieży. „Takich ośrodków pomocy powstało dużo. Zgłaszają się tam młodzi ludzie wraz z rodzicami. Mamy już pierwsze efekty” – zaznaczył wiceszef resortu zdrowia.
1,5 mld zł na wsparcie psychologiczno-pedagogiczne
Wiceminister edukacji i nauki poinformowała, że do wykazu prac legislacyjnych została skierowana ustawa o wsparciu dziecka, ucznia i rodziny.
– 1,5 mld zł na wsparcie psychologiczno-pedagogiczne już jest w systemie. W przyszłym budżecie zaplanowane jest 700 mln zł dodatkowego wsparcia, które trafi do szkół i placówek oświatowych, z tego 180 mln zł na zajęcia psychologiczno-pedagogiczne, pozostała kwota na zatrudnienie dodatkowych specjalistów – wskazała Marzena Machałek i dodała, że środki na zajęcia mają być dostępne od 1 stycznia 2022 r.
Obecnie w szkołach i placówkach oświatowych, jak poinformowała wiceminister, zatrudnionych jest 21 tys. psychologów i pedagogów. Dodała, że ministerstwo chce teraz zwiększyć tę liczbę do 39 tys., a docelowo – do 53 tys. Machałek zwróciła uwagę, że dzięki temu dziecko będzie miało zapewnione pierwsze wsparcie w szkole i będzie wiedziało, gdzie się udać. Ponadto mają być wprowadzone nowe działania w szkołach, czyli ocena funkcjonowania dziecka. W placówkach oświatowych prowadzone są już szkolenia dla nauczycieli w tym zakresie.
– Uważamy, że edukacja powinna wspierać każde dziecko (…). Niezależnie od pandemii jedna trzecia dzieci potrzebuje wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. To nie są dzieci z orzeczeniem o potrzebie specjalnego kształcenia, to są dzieci, które doświadczają trudności psychologiczno-pedagogicznych w szkole i tę pomoc w szkole powinny uzyskać. Powinna uzyskać ich rodzina, bo to bardzo ważne, by działać na rzecz całej rodziny – dodała wiceminister.
Źrodło: PAP
Przeczytaj także: Czy zaszczepieni powinni być objęci kwarantanną bądź testowaniem?