Jedz dwa jabłka dziennie. Tak obniżysz cholesterol
Dietetyka Newsy Pod sliderem

Jedz dwa jabłka dziennie. Tak obniżysz cholesterol

Jak poinformowali naukowcy na łamach „American Journal of Clinical Nutrition”, spożywanie dwóch jabłek dziennie pomaga kontrolować poziom cholesterolu i zapobiegać chorobom układu sercowo-naczyniowego.

W swoich badaniach naukowcy z Uniwersytetu w Reading w Wielkiej Brytanii oraz Fundacji Edmunda Macha we Włoszech wykorzystali renetę kanadyjską, która uprawiana jest we Włoszech. Ta odmiana jabłka zawiera wysoki poziom flawonoidów, a szczególnie proantocyjanidyn, które mają silne właściwości antyoksydacyjne.  

W badaniach udział wzięło 40 osób, 23 kobiety i 17 mężczyzn. Warunkiem uczestnictwa był umiarkowanie podwyższony poziom cholesterolu. Średnia wieku uczestników wynosiła 51 lat.

Badane osoby przez osiem tygodni miały spożywać dwa jabłka dziennie. Następnie, po miesięcznej przerwie również przez osiem tygodni pili sok jabłkowy o takiej samej zawartości cukru i kalorii co jabłka. Co istotne, jabłka w porównaniu do soku jabłkowego zawierały więcej błonnika od soku, w jabłkach było go 8,5 g, natomiast w soku 0,5 g. W jabłkach więcej było również polifenoli, których w jabłkach znalazło się 990 mg, a w soku 2,5 mg.

Przed wprowadzeniem każdej zmiany w jadłospisie oraz po jej zastosowaniu od badanych pobierano próbki krwi oraz sprawdzano poziom cholesterolu, trójglicerydów, glukozy, insuliny, kwasów żółciowych, a także markerów stanu zapalnego. Aby ocenić stan żył i tętnic oraz zbadać prędkość fali tętna w celu określenia sztywności tętnic u badanych wykonano badania dopplerowskie.

Naukowcy po przeanalizowaniu danych wywnioskowali, iż po ośmiu tygodniach spożywania jabłek u uczestników obniżył się poziom tzw. złego cholesterolu oraz poprawiły się parametry związane ze zdrowiem naczyń krwionośnych. Jak wykazali badacze, picie soku nie przyniosło takich rezultatów.

– Ta prosta do wprowadzenia zmiana w codziennym jadłospisie może mieć duży wpływ na kluczowe czynniki ryzyka chorób serca. Nie wiemy jeszcze czy jest to zasługa błonnika czy większej koncentracji flawonoidów, jednak jabłka zdecydowanie wygrywają z sokiem – podkreślają autorzy.

Źródło: nauka.pap.pl

Przeczytaj także: Immunoterapia niedostępna dla polskich pacjentów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *