„Środy z Flebotomią” – cykl webinarów współorganizowanych przez OSOM. Czego można nauczyć się podczas spotkań?

Ten tekst przeczytasz w 3 min.

Autor: Zofia Trusz

12 stycznia rozpoczął się cykl webinarów „Środy z Flebotomią”. W rozmowie z Evereth News Krzysztof Tłoczek, wiceprezes OSOM, przypomniał, że do ok. 60-70 proc. błędów w diagnostyce laboratoryjnej dochodzi w fazie preanalitycznej. W trakcie prowadzonych przez ekspertów spotkań uczestnicy poznają praktyczne wskazówki dotyczące pobierania materiałów do badań laboratoryjnych.

Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało wprowadzenie zmian w podstawie programowej kształcenia opiekunów medycznych. Przedstawiciele tego zawodu zyskają kompetencje z zakresu pobierania krwi żylnej i włośniczkowej oraz innych materiałów do badań laboratoryjnych. W związku z tym Ogólnopolskie Stowarzyszenie Opiekunów Medycznych rozpoczęło współorganizację cyklu bezpłatnych spotkań „Środy z Flebotomią”, które będą trwać do 2 lutego 2022 roku włącznie.

Czego można nauczyć się podczas webinarów z cyklu „Środy z Flebotomią”?

Podczas spotkań uczestnicy zdobywają wiedzę dotyczącą najnowszych standardów medycznych w zakresie fazy preanalitycznej i sprzętu wykorzystywanego podczas pobierania krwi i innych próbek do badań.

– Ściśle „flebotomia” oznacza upuszczanie krwi. Obecnie stosowanie tego zabiegu w celach terapeutycznych jest bardzo ograniczone. Słowo „flebotomia” na Zachodzie oznacza właśnie pobieranie krwi. Podczas pierwszego z webinarów uczestnicy zostali poinformowani, skąd wzięło się to określenie i w jakim kontekście będzie przez nas używane – wyjaśnił w rozmowie z Evereth News wiceprezes OSOM, Krzysztof Tłoczek.

Wiceprezes OSOM podkreślił ponadto, że „Środy z Flebotomią” są projektem skoncentrowanym na przekazaniu wiedzy teoretycznej, a nie umiejętności praktycznych.

– Webinary są prowadzone przez diagnostów laboratoryjnych i lekarzy, którzy specjalizują się w diagnostyce laboratoryjnej. Dzięki temu uczestnicy mogą z punktu widzenia laboratorium dowiedzieć się, w jaki sposób materiał powinien być pobrany i przygotowany. Według badań do około 60-70 proc. błędów w diagnostyce laboratoryjnej dochodzi w fazie preanalitycznej, czyli zanim próbka dotrze do laboratorium. By nie popełniać takich błędów, trzeba mieć odpowiednią wiedzę, a tę najlepiej uzyskać od osób, które specjalizują się w danej dziedzinie – wytłumaczył wiceprezes Tłoczek.

Dotychczas wykłady poprowadzili: dr n. med. Tomasz Anyszek, lekarz, specjalista diagnostyki laboratoryjnej, członek Prezydium KRDL, a także Danuta Kozłowska, diagnosta laboratoryjny, oraz Paweł Hebda pielęgniarz.

– Przed nami kolejne dwa spotkania. Na najbliższym spotkamy się z dr n. med. Iwoną Kozak-Michałowską, specjalistą diagnostyki laboratoryjnej i autorką wielu publikacji naukowych, która przedstawi szczegółowo wybrane etapy fazy preanalitycznej. Drugą ekspertką będzie Joanną Kabatnik – poinformował wiceprezes OSOM.

Po zakończonym cyklu webinarów zarejestrowani uczestnicy otrzymają dostęp do e-akademii z pakietem zasobów edukacyjnych dotyczącym pobierania materiałów do badań laboratoryjnych. Na swoim Facebooku OSOM poinformowało, że otwarcie platformy planowane jest na 3 lutego 2022 roku.

Do kogo skierowane są „Środy z Flebotomią”?

Wiceprezes OSOM podkreślił, że decyzję o rozpoczęciu cyklu webinarów podjęto w związku z planowanym rozszerzeniem kompetencji opiekunów medycznych. Obecnie wprowadzona jest nowa podstawa programowa. Wkrótce rozpoczną się przygotowane przez Ministerstwo Zdrowia oficjalne kursy z zakresu pobierania materiałów do badań laboratoryjnych. „Środy z Flebotomią” zorganizowano w ramach wprowadzenia. Spotkania przeznaczone są m.in. dla nauczycieli i słuchaczy na kierunku opiekun medyczny.

Jak zaznaczył wiceprezes Tłoczek, cykl skierowany jest także do pracujących już opiekunów medycznych, którzy nie mieli okazji zaznajomić się z procedurami dotyczącymi m.in. pobierania krwi żylnej i włośniczkowej. Jednocześnie w webinarach mogą uczestniczyć również przedstawiciele wszystkich innych zawodów medycznych, do czego OSOM gorąco zachęca.

Wiceprezes Tłoczek poinformował, że webinary spotkały się z olbrzymim zainteresowaniem. Początkowo liczba chętnych wynosiła około 500 osób. Obecnie jest ich ponad dwukrotnie więcej. Jak zaznaczył wiceprezes, uczestnicy są bardzo zróżnicowani: „duży procent stanowi nasz główny target, czyli słuchacze kierunków medycznych i obecni nauczyciele. Mamy jednak także bardzo wiele pielęgniarek oraz studentów pielęgniarstwa i ratownictwa medycznego oraz kierunków lekarskich. Wśród uczestników znaleźli się również lekarze. Przekrój jest więc bardzo szeroki”.

Nowe kompetencje opiekunów medycznych

Zawód opiekuna medycznego powstał w 2007 roku. Kształcenie opiekunów medycznych odbywa się w policealnych szkołach opiekunów medycznych i trwa 3 semestry. Jak przypomina OSOM na swoim profilu na Facebooku, opiekun medyczny jest zawodem opiekuńczym, którego podmiotem działań jest pacjent.

– Opiekun medyczny ma swoje jasno zarysowane kompetencje. Jego podstawowym zadaniem jest opieka nad osobą chorą i niesamodzielną. Polega to na wykonywaniu różnych czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, a od kiedy wejdzie nowa podstawa programowa – także niektórych medycznych – wyjaśnił wiceprezes Tłoczek. Do nowych kompetencji opiekunów będzie należało: pobieranie krwi i materiałów do badań laboratoryjnych, podawanie dwóch rodzajów leków przez iniekcję podskórną oraz prowadzenie ćwiczeń fizjoterapeutycznych metodą Hoppe. Pierwsi opiekunowie medyczni uzyskają uprawnienia do powyższych czynności wiosną 2023 roku.

Źródło: Evereth News, Facebook/Ogólnopolskie Stowarzyszenie Opiekunów

Przeczytaj także: Czy opiekun medyczny może zastąpić pielęgniarkę?

https://www.facebook.com/everethnews

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Kontynuuj zakupy