RPP: w 2020 r. znaczący wzrost zgłoszeń naruszania praw pacjenta

Ten tekst przeczytasz w 2 min.

Rzecznik Praw Pacjenta opublikował sprawozdanie z przestrzegania praw pacjenta w 2020 r. Między 1 stycznia, a 31 grudnia ubiegłego roku, do Rzecznika zgłoszono ponad 135,6 tys. spraw, sygnałów oraz zapytań kierowanych pisemnie, e-mailowo bądź za pośrednictwem infolinii dotyczących naruszania praw pacjenta.

RPP wskazuje, że od 2017 r. liczba zgłoszeń zachowuje tendencję wzrostową. W 2020 r., w porównaniu do 2019 r., odnotowano znaczący wzrost zgłoszeń (87,1 tys. w 2019 r. i 135,6 tys. w 2020 r.). To o 57,5 proc. więcej sygnałów naruszania praw pacjenta.

„Jest to największy przyrost aktywności Rzecznika w ostatnich latach jego działalności i ma niewątpliwie związek z sytuacją epidemiczną, spowodowaną rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2” – czytamy w komunikacie RPP.

Jakie prawa pacjenta nie były przestrzegane?

W 2020 r. RPP prowadził 1861 indywidualnych postępowań wyjaśniających, a 1354 z nich zostało zakończonych. RPP wydał 1421 rozstrzygnięć, w których dokonał 1938 badań dotyczących naruszeń praw pacjenta. Organ wydał podmiotom wykonującym działalność leczniczą w związku z naruszeniami 916 zaleceń. W 81,5 proc. sprawach zostały one wykonane. W 2020 r. RPP wszczął również 138 postępowań w sprawie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjenta.

Z oceny Rzecznika wynika, że w ubiegłym roku prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych było nieprzestrzegane w stopniu wysokim. „Realizacja prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych była także przedmiotem 68 proc. rozmów telefonicznych odnotowanych na Telefonicznej Informacji Pacjenta w 2020 r.” – czytamy w sprawozdaniu.

W stopniu średnim natomiast nie przestrzegano prawa do dokumentacji medycznej i prawa do informacji o stanie zdrowia. Rzecznik zauważa, że w wyniku wdrożenia wielu ograniczeń związanych z pandemią, zwiększyła się liczba skarg pacjentów związana z tymi uprawnieniami. Dlatego RPP we współpracy z Urzędem Ochrony Danych Osobowych wydało „Wytyczne dotyczące realizacji prawa do informacji przez osoby uprawnione na odległość”.

Pandemia COVID-19 drugim priorytetem działalności RPP

Tak, jak w poprzednich latach, RPP na 2020 r. ustanowił priorytet swojej działalności. W ubiegłym roku były to problemy seniorów. Na plany Rzecznika wpłynęła jednak pandemia, która spowodowała powstanie drugiego priorytetu tematycznego – „Wyzwania i problemy pacjentów związane z epidemią COVID-19”. W ubiegłym roku, w związku z pandemią, RPP wszczął 79 postępowań w sprawie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów. W tym zakresie wydał 40 decyzji.

– Był to rok wielu wyzwań dla ochrony zdrowia publicznego, konieczne było bowiem wprowadzenie stanu epidemii na terytorium całego kraju (…) W 2020 r. odnotowałem znaczny wzrost zgłaszanych sygnałów, zarówno przez pacjentów, jaki i ich bliskich – jest to wzrost o 57,5 pkt. proc. względem roku 2019. Sygnały pochodziły głównie z Telefonicznej Informacji Pacjenta, jako najskuteczniejszej metody kontaktu w czasie ograniczenia kontaktów osobistych – podkreśla Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Źródło: „Sprawozdanie dotyczące przestrzegania praw pacjenta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”

Przeczytaj także: MZ opublikowało wrześniowy projekt listy leków refundowanych

https://www.facebook.com/everethnews

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Kontynuuj zakupy