Jak praca zdalna wpłynęła na nasze zdrowie psychiczne?

Ten tekst przeczytasz w 3 min.

Pandemia COVID-19 sprawiła, że wiele firm wprowadziło elastyczny czas pracy zdalnej. O tym jak ten zatarty „czas pracy” z „czasem wolnym” wpłynął na nasze zdrowie psychiczne, a także jak wspierać osoby, dla których ten czas okazał się ciężki tłumaczą Tania Diggory, lekarz i trener rozwoju osobistego oraz Kat Hounsell, specjalista w dziedzinie zdrowia psychicznego.

Jak praca zdalna wpłynęła na nasze zdrowie psychiczne?

Według ekspertów osoby, u których wystąpiły objawy wskazujące na problemy psychiczne mogą wykazywać zmiany w mowie ciała i codziennym zachowaniu. Będą one oczywiście zależały od ich osobowości.

– Ważne jest, aby uznać, że wszyscy mamy własne poczucie „normy”, a stwierdzenie, że czyjeś zachowanie wydaje się nienormalne, zazwyczaj sprowadza się do tego, jak dobrze tę osobę znasz – powiedziała Tania Diggory. Bez względu na to, jak dobrze znasz kogoś, język ciała i ton głosu są potężnymi formami komunikacji niewerbalnej. Są to ważne sygnały, na które należy zwrócić uwagę, jeśli czujesz, że kolega z pracy ma problemy ze zdrowiem psychicznym – dodała.

Jak dodała Kat Hounsell, pamiętajmy przede wszystkim o tym, że wiele można również zaobserwować podczas rozmowy online, podczas której powinniśmy zwrócić uwagę na język ciała, wygląd, ton głosu oraz słowa, których używają. Ponadto, powinniśmy zwracać uwagę na potencjalne zmiany w stylu wiadomości i komunikacji e-mail.

Kontakt wzrokowy kluczem do sukcesu

Aby dbać wzajemnie o zdrowie psychiczne w tym trudnym dla niektórych okresie, powinniśmy pamiętać o regularnych połączeniach on-line. Ekspertki podkreśliły, że niezwykle ważne jest nawiązywanie kontaktu wzrokowego i słuchanie drugiej osoby.

– Regularnie melduj się kolegom przez połączenia indywidualne i zespołowe, w miarę możliwości za pośrednictwem wideokonferencji – powiedziała Diggory. Podkreśliła również znaczenie rozmów, które są nieco głębsze niż zwykła krótka rozmowa. – Jeśli kolega wygląda źle lub wydaje się drażliwy, może nie mówić o tym, więc możesz zapytać, jak się czuje i przypomnieć mu, że jeśli się z czymś zmaga, nie musi robić tego sam.

Kat Hounsell dodała, że „aby naprawdę dowiedzieć się, co się dzieje, będziemy musieli podjąć rozmowę z naszym kolegą z zespołu, zapytać go, jak się ma, naprawdę wysłuchać odpowiedzi i zachęcić go do otwarcia się, jeśli czuje się dobrze.”

Przeczytaj także: Rola fizjoterapeuty/osteopaty w łagodzeniu bólu u kobiet ciężarnych

Jak praca zdalna wpłynęła na nasze zdrowie psychiczne?

Aby kontrolować stan zdrowia psychicznego pracowników należy poświęcić czas na rozmowę z każdym z nich

Jak zaapelowała do menadżerów i liderów zespołu Diggory, „przeznaczenie dedykowanego czasu na początku spotkań zespołu na rozmowę ze wszystkimi kolegami może przyczynić się do zapewnienia, że czują się słuchani i wspierani.”

– Na przykład możesz poprosić członków swojego zespołu, aby wyrazili swoje odczucia w kilku słowach, bez osądu, lub podzielili się tym, w jaki sposób postanowili poświęcić czas na poprawę samopoczucia w tym tygodniu. Wyrażanie tego, jak się czujemy w bezpiecznej, wspierającej przestrzeni i uświadamianie, w jaki sposób możemy dbać o nasze dobre samopoczucie, są ważnymi krokami w budowaniu naszego poczucia samoświadomości, a także w kontaktach z otaczającymi nas ludźmi.

– Regularne rozmowy są ważne, aby pomóc monitorować samopoczucie członków zespołu, w tym osób przebywających obecnie na urlopie lub z powodu choroby – dodała Hounsell. Myśląc o zapewnieniu dobrostanu psychicznego swoich pracowników, pracodawcy muszą pamiętać o trzech krokach, a są to:

  • zapobieganie: stosowanie działań i strategii, które pomagają zespołowi trzymać się dobrze
  • interwencja: pewność możliwości rozmowy, jeśli członek zespołu ma gorszy okres
  • ochrona: przestrzeganie zasad i procedur w celu zapewnienia bezpieczeństwa osobom, które zachorowały.

„Rozmowa jest jednym z najpotężniejszych kroków, jakie można podjąć, aby zarządzać swoim zdrowiem psychicznym”

Tania Diggory przypomniała, że „rozmowa jest jednym z najpotężniejszych kroków, jakie można podjąć, aby zarządzać swoim zdrowiem psychicznym, a badanie tego, jak się czujesz, z kimś, komu ufasz, może ujawnić rozwiązania, których sam nie rozważałeś.”

Jak dodała Hounsell, te osoby, które odczuwają stres i problemy ze zdrowiem psychicznym podczas pracy zdalnej, powinny skupić się na zdrowiu fizycznym i samopoczuciu.

– Dbanie o podstawy naszego dobrego samopoczucia fizycznego może przynieść wspaniałe korzyści dla naszego zdrowia psychicznego – powiedziała. – Sen, dieta, picie wody, poruszanie się i czerpanie świeżego powietrza to najlepsze uniwersalne rady.

Źródło: zdrowie.wprost.pl

Przeczytaj także: Naukowcy za dodaniem utraty smaku i zapachu do listy objawów COVID-19

Dodaj komentarz

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Kontynuuj zakupy