MZ podnosi jakość w ochronie zdrowia i poziom bezpieczeństwa pacjentów

Ten tekst przeczytasz w 3 min.

Dodatkowe finansowanie dla placówek, które świadczą lepszą jakość na poziomie klinicznym, konsumenckim i zarządczym, transparentny proces akredytacji, brak sankcji dla personelu medycznego za zgłoszenie zdarzenia niepożądanego – to rozwiązania, które wprowadza ustawa o jakości w ochronie zdrowia.

Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta trafił do konsultacji publicznych. Ministerstwo Zdrowia planuje wdrożenie proponowanych rozwiązań od 1 stycznia 2022 r.

Gwarancja odpowiedniej jakości świadczonych usług

Celem ustawy jest wdrożenie rozwiązań prawno-organizacyjnych, które podniosą jakość w ochronie zdrowia.

– Dzięki ustawie o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta, pieniądze wprowadzane do systemu ochrony zdrowia mają trafiać przede wszystkim do placówek, które gwarantują odpowiednią jakość świadczonych usług. Stawiamy na umocnienie mechanizmów konkurowania jakością, ale także na obowiązek publikowania informacji o podmiotach leczniczych, bo pacjent ma prawo podejmować świadome decyzje o wyborze placówki, np. sprawdzając, jak jest zarządzana – mówi Adam Niedzielski, szef resortu zdrowia.

Ustawa zakłada wprowadzenie dodatkowych współczynników podnoszących finansowanie dla placówek, które będą świadczyły lepszą jakość na poziomie klinicznym, konsumenckim i zarządczym. Projekt przewiduje również wdrożenie dwuinstancyjnego pozasądowego systemu rekompensaty szkód z tytułu zdarzeń medycznych obsługiwanego przez Rzecznika Praw Pacjenta. Dzięki temu, jak wyjaśnia MZ, rekompensaty wypłacane będą szybciej i sprawniej niż w postępowaniach przed wojewódzkimi komisjami do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych lub w postępowaniach sądowych.

Wprowadzenie wymogu autoryzacji i transparentny proces akredytacji

Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej wprowadza wymóg autoryzacji dla szpitali, które udzielają świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Autoryzacja, na wniosek placówek, będzie obowiązywała przez 5 lat. Przeprowadzać będą ją dyrektorzy Oddziałów Wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia. Posiadanie autoryzacji, jak informuje MZ, będzie warunkowało uczestnictwo szpitala w systemie podstawowego zabezpieczenia zdrowotnego tzw. „sieci szpitali”.

Uporządkowany i doprecyzowany zostanie również proces akredytacji szpitali. MZ wprowadzi możliwość jej cofnięcia czy wprowadzenie dodatkowych warunków udzielania. Ocena jakości w ochronie zdrowia dokonywana będzie przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Powstanie rejestr zdarzeń niepożądanych

Projekt ustawy zakłada stworzenie systemu rejestrowania zdarzeń niepożądanych. Zdaniem MZ takie rozwiązanie zapewni jakość i bezpieczeństwo w ochronie zdrowia. System będzie obligatoryjny dla placówek medycznych, bez względu na to czy korzystają ze środków publicznych czy nie. Rejestr zdarzeń będzie odbywał się na dwóch poziomach – wewnętrznym (prowadzonym przez szpitale) oraz zewnętrznym (prowadzonym przez NFZ).

– Jakość wykonywanych świadczeń medycznych i bezpieczeństwo pacjentów jest dla nas najważniejsza, dlatego powstanie rejestr zdarzeń niepożądanych prowadzony przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Jednocześnie chcemy zagwarantować personelowi medycznemu, że za zgłoszenie zdarzenia niepożądanego nie będzie sankcji. Doświadczenia innych krajów pokazują, że nie da się całkowicie wyeliminować zdarzeń niepożądanych w ochronie zdrowia, ale dzięki przyjęciu ustawy o jakości możemy je znacząco zredukować – mówi szef resortu zdrowia.

Rejestr zdarzeń niepożądanych nie będzie jawny, a dane osób, które zgłaszają te zdarzenia, nie będą udostępniane. W ramach raportów jakości, szpitale będą publikować informacje o liczbie zdarzeń niepożądanych.

Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego bez sankcji dla personelu medycznego

Projekt ustawy zakłada wprowadzenie zasady „no fault”, czyli braku sankcji dla personelu medycznego za zgłoszenie zdarzenia niepożądanego. Nie oznacza to jednak braku sankcji w przypadku działań na szkodę pacjenta.

– Model zgłaszania zdarzeń niepożądanych jest wzorowany na systemach, które od lat funkcjonują np.: w Danii, Szwecji, Norwegii czy Niemczech. Korzystając z ich doświadczeń połączono obligatoryjność zgłaszania zdarzeń niepożądanych z regulacjami o braku sankcji w związku z zgłoszeniem oraz wyraźnie określono zasady poufności danych – wskazuje Adam Niedzielski.

Źródło: Ministerstwo Zdrowia

Przeczytaj także: PRT proponuje zmiany w zarządzeniu NFZ w sprawie przetargów lekowych

https://www.facebook.com/everethnews

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Kontynuuj zakupy