Zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji, od września w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych zostanie wprowadzony lekcje dotyczące ochrona zdrowia. Nie wiadomo jednak ile godzin zostanie poświęconych na tę tematykę.
Według rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 8 czerwca 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, zajęcia z wychowawcą mają obejmować istotne problemy społeczne, takie jak zdrowotne, prawne, finansowe, klimatyczne i ochrony środowiska.
Nauczyciel będzie mógł wybrać z puli tematów, które dotyczą praw i obowiązków pacjenta, organizacji systemu ochrony zdrowia w Polsce, podstawowych informacji o chorobach i sposobach ich leczenia, zasad pierwszej pomocy, a także podstaw zdrowego odżywiania się i redukcji stresu.
Za wprowadzeniem lekcji o zdrowiu był m.in. Rzecznik Praw Pacjenta, który dążył do tego, aby wprowadzić odrębny przedmiot „wiedza o zdrowiu”
Jak tłumaczył w wystąpieniach z ubiegłego roku do ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego i ministra edukacji narodowej Dariusza Piontkowskiego Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta, pomimo tego, że obowiązujący system nauczania zapewnia wprawdzie elementy edukacji zdrowotnej, np. w ramach lekcji biologii to jednak są one niewystarczające.
– Wymagając określonych zachowań zdrowotnych od obywateli, należy stworzyć narzędzie do przekazywania usystematyzowanej wiedzy, co skutkować będzie w przyszłości – lepszą jakością życia nowych pokoleń pacjentów – zaznaczył.
Rzecznik Praw Pacjenta apelował o wprowadzenie do szkół odrębnego przedmiotu, wzorowanego na przedmiocie „Wiedza o społeczeństwie”. Jak proponował, przykładowy program obejmowałby informacje z zakresu zdrowia publicznego, medycyny, dietetyki i prawa.
Źródło: Rzeczpospolita, Rynek Zdrowia
Przeczytaj także: Naukowcy za dodaniem utraty smaku i zapachu do listy objawów COVID-19