Święta Bożego Narodzenia – gdzie zgłosić się po pomoc medyczną?

Ten tekst przeczytasz w 3 min.

W czasie Świąt Bożego Narodzenia placówki Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ) są nieczynne. Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina więc, gdzie w takich sytuacjach szukać pomocy medycznej. 

Na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia pojawił się komunikat dotyczący informacji, gdzie można zgłosić się do lekarza lub innego specjalisty w czasie Świąt Bożego Narodzenia. Pomimo tego, że w tym czasie placówki POZ są nieczynne, w sytuacji nagłego zachorowania lub pogorszenia stanu zdrowia, można otrzymać pomoc medyczną. Poniżej przedstawiamy, gdzie i w jakich sytuacjach szukać pomocy medycznej.

Szpitalny Oddział Ratunkowy (SOR) i Izba Przyjęć

Na SOR powinny zgłosić się osoby w stanach ciężkich, których następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub utrata życia. Na SOR i Izbę Przyjęć pacjenci przyjmowani są bez skierowania.

O kolejności przyjmowania decyduje stan zdrowia, który oceniony jest na podstawie diagnozy lekarzy.  Objawy, z którymi powinno zgłosić się na SOR lub Izbę Przyjęć to m.in. napad drgawek, nagły i silny ból brzucha, krwawienie z przewodu pokarmowego, ostra reakcja alergiczna, silne krwawienie z dróg moczowych lub rodnych, zaburzenia rytmu serca, silne duszności, nagły i ostry ból w klatce piersiowej, uporczywe wymioty oraz utrata przytomności.  Wizyta na SOR-ze ma na celu uratowanie lub ustabilizowanie stanu pacjenta. Adresy i dane kontaktowe do SOR i izb przyjęć są dostępne na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ.

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna (NiŚOZ)

W punkcie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej pacjent otrzyma świadczenia medyczne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej. Nocna i świąteczna opieka działa w godzinach od poniedziałku do piątku od godz. 18:00 do 8.00 rano oraz całodobowo w soboty, niedziele, dni świąteczne i dni ustawowo wolne od pracy.

W poradniach NiŚOZ pomocy udziela się pacjentom w przypadku nagłego zachorowania lub pogorszenia stanu zdrowia, które nie grożą poważnym uszczerbkiem zdrowotnym czy zgonem. Punkty te, tak samo jak SOR-y i Izby przyjęć, nie wydają więc rutynowych zaświadczeń o stanie zdrowia, skierowań do lekarzy specjalistów. Do porani nie należy się również zgłaszać po konsultacje specjalistyczne czy badania, które nie są związane z nagłym pogorszeniem zdrowia, tylko profilaktyką lub leczoną chorobą przewlekłą. Personel medyczny na SOR i w NiŚOZ nie wydaje także recept na leki przyjmowane w trwającej terapii chorób przewlekłych.

Adresy i dane kontaktowe do punktów nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej są dostępne na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ. Dyżurujący w przychodni lekarz udziela porad: w warunkach ambulatoryjnych, w domu pacjenta (w przypadkach medycznie uzasadnionych), telefonicznie.

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (800 137 200)

Z TPK należy skorzystać w momencie nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ,

nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy, gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na Twój stan zdrowia. Kontaktując się z TPK pacjent uzyska kontakt z lekarzem lub pielęgniarką. Można uzyskać także: poradę medyczną, e–receptę, e-skierowanie na szczepienie przeciwko COVID -19, e–zwolnienie.

Ratownictwo medyczne – 112 lub 999

Ratowników medycznych należy wezwać w przypadku nagłego stanu, który bezpośrednio zagraża życiu pacjenta. Zespół ten jest powołany do ratowania poszkodowanych w wypadkach oraz osób, u których wystąpiło nagłe zagrożenie życia.

Karetkę należy wezwać m.in. w momencie, kiedy ktoś stracił przytomność, ma drgawki, zaburzenia rytmu serca, rozległe oparzenia, uporczywe wymioty – zwłaszcza z domieszką krwi, odczuwa nasiloną duszność lub ostry ból brzucha.

Bezpłatna i całodobowa infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia – 800 190 590

Infolinia dostępna jest do dyspozycji pacjentów przez 24 godziny na dobę. Pod tym numerem telefonu osoba dzwoniąca dostanie informację, gdzie znajduje się nocna i świąteczna opieka lekarska najbliższy SOR oraz apteka, w której jest dostępny poszukiwany lek. Konsultanci mówią w języku polskim, angielskim, ukraińskim i rosyjskim. Dodatkowo można umówić się na wideorozmowę i porozmawiać w języku migowym.  Udzielona zostanie także informacja dotycząca miejsca, w którym czas oczekiwania na specjalistę jest najkrótszy. W godzinach 8.00 – 18.00 możesz też uzyskać informację o prawach pacjenta od specjalistów Biura Rzecznika Praw Pacjenta.

Źródło: nfz.gov

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Kontynuuj zakupy