„Wymagaj Jakości” – UCK w Gdańsku ze specjalnym wyróżnieniem

Ten tekst przeczytasz w 3 min.

4 grudnia w poniedziałek w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku zainaugurowano ogólnopolską kampanię społeczną skierowaną do pacjentów pod hasłem „Wymagaj Jakości”. Jej celem jest utworzenie listy szpitali, które przestrzegają standardów opieki i oferują najwyższą jakość. Pierwszym szpitalem w Polsce, który otrzymał to oznaczenie, jest właśnie UCK w Gdańsku.

– Dziś wspólnie z Uniwersyteckim Centrum Klinicznym inaugurujemy kampanię dotyczącą jakości w ochronie zdrowia i stawiania na nią. Chcemy zachęcić pacjentów, żeby wybierali placówki z najwyższą jakością i przez to pokazywali, że nie tolerują tych szpitali, które jakości nie traktują poważniemówił Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta, w trakcie briefingu prasowego dotyczącego inauguracji akcji „Wymagaj jakości” związanej z upowszechnianiem systemu jakości dla pacjentów w polskich placówkach ochrony zdrowia.

Źródło: uck.pl

Szpital, który prowadzi pacjenta za rękę

Jak podkreślono na stronie UCK w Gdańsku – od 1 stycznia 2024 r. w życie wchodzi większość przepisów o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Ustawa ma na celu wdrożenie rozwiązań prawno-organizacyjnych, które w sposób kompleksowy i skoordynowany będą realizowały priorytety polityki zdrowotnej w obszarze jakości w ochronie zdrowia.

UCK w Gdańsku jest pierwszą placówką w Polsce, która w ramach kampanii „Wymagaj Jakości” otrzymała naklejkę gwarantującą najwyższą jakość opieki nad pacjentem. Kampania została zainicjowana przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, Rzecznika Prawa Pacjenta oraz UCK, a jej celem jest upowszechnienie systemu jakości dla pacjentów w polskich placówkach ochrony zdrowia.

– Chcieliśmy pokazać, że szpital, w którym jesteśmy, jest jednym z najlepszych w Polsce. To szpital, który ma najwyższą jakość, który prowadzi pacjenta za rękę i dba o właściwą komunikację. Uniwersyteckie Centrum Kliniczne to placówka, która jako pierwsza powinna otrzymać symbol wskazujący na to, że jest to szpital akredytowany, spełniający kryteria związane z najwyższą jakością – mówiła Agnieszka Pietraszewska-Macheta, dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. Zaznaczyła także że aktywność szpitali w zakresie dbania o jakość jest wciąż niewystarczająca.

Źródło: uck.pl

Powstanie lista szpitali z najwyższą jakością opieki

Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia zaznaczyła, że na 900 szpitali tylko 200 ma certyfikat akredytacyjny. Z kolei Bartłomiej Chmielowiec dodał, że każdego roku do Rzecznika Praw Pacjenta trafia 100 tys. różnego rodzaju skarg.

Tych skarg by nie było, gdyby placówki stawiały na jakość, gdyby dochowały najwyższej staranności. W placówkach, które mają akredytację, tych skarg jest dużo mniej. Jako pacjenci powinniśmy wybierać te placówki, które stawiają na jakość, które stawiają pacjenta w centrum uwagi, które dochowują należytej staranności, które dbają o to, żeby proces obsługi pacjenta był najwyższej jakości – podkreślił Rzecznik Praw Pacjenta.

W ramach kampanii „Wymagaj Jakości” powstanie sieć szpitali, które po spełnieniu szeregu kryteriów, będą mogły używać oznaczenia w postaci kciuka skierowanego w górę. Obecnie lista szpitali jest na etapie opracowywania i niebawem znajdzie się na niej kilkanaście placówek z całej Polski. Bartłomiej Chmielowiec w rozmowie w PAP zaznaczył, że pod uwagę będą brane szpitale, które mają już certyfikat akredytacji wystawiany przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.

– Drugie kryterium jest związane z liczbą skarg, które trafiają do nas, ze strony pacjentów. My możemy porównać listę skarg na przestrzeni już obecnie 15 lat funkcjonowania Rzecznika Praw Pacjenta – mówił Chmielowiec.

RPP wskazał również na kryterium związane z procedurami rozpatrywania skarg. Eksperci sprawdzają, czy w danej placówce szpitalnej jest instytucja umocowana w prawie, czyli pełnomocnik ds. praw pacjenta, czyli osoba, która jest powołana przez dyrektora danej placówki, ma niezależną pozycję w szpitalu i może obiektywnie rozpatrywać skargi i zażalenia zgłaszane przez pacjentów. Pod uwagę będzie brane również to, jak dana placówka na przestrzeni lat reagowała na sygnały i zalecenie przesyłane przez Rzecznika Praw Pacjenta.

Jakub Kraszewski, dyrektor naczelny Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego, zachęcił inne szpitale do włączenia się do procesu akredytacji.

– Te działania wynikają z  przekonania, że działalność należy prowadzić w oparciu o najwyższe standardy i normy jakościowe. Warto, ponieważ to wszystko działa na korzyść pacjentów. Organizacja działająca w ten sposób jest organizacją sprawną. To zadanie wymaga konsekwentnie prowadzonych działań, natomiast jesteśmy przekonani, że inaczej postępować nie można. Dlatego namawiamy wszystkie inne placówki, żeby nie bały się działań projakościowych i rozwijały tę kulturę jakości i podejście propacjenckie – mówił Jakub Kraszewski.

Źródła: uck.pl, PAP

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Kontynuuj zakupy