Ruszyła kampania edukacyjna „TeleSERCE – Serce pod kontrolą”

Ten tekst przeczytasz w 3 min.

9 lutego zainaugurowano kampanię edukacyjną „TeleSERCE – Serce pod kontrolą”. Organizatorem przedsięwzięcia są trzy organizacje działające na rzecz pacjentów, w tym Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pacjentów ze Schorzeniami Serca i Naczyń EcoSerce, Polskie Stowarzyszenie Osób z Niewydolnością Serca oraz Fundacja eZdrowie. Patronem medialnym konferencji jest portal everethnews.pl.

Ruszyła kampania edukacyjna „TeleSERCE - Serce pod kontrolą”

Kampania ma na celu edukację w zakresie praktycznych zastosowań telemedycyny. W ramach projektu zostanie zorganizowana seria webinarów i inicjatyw medialnych. Organizatorzy opracowali również pilotażowy trzymiesięczny program opieki telemedycznej, w którym wezmą udział pacjenci z różnych grup z całej Polski. Projekt zakłada podsumowanie swoich działań raportem, który będzie zawierał rekomendacje specjalistów w zakresie udoskonalania wdrożonych rozwiązań telemedycznych.

Partnerem inicjatywy jest Porozumienie Organizacji Kardiologicznych. Przedstawiciele organizacji podkreślili, iż pomysł na kampanię dojrzewał dość długo, jednak jego realizację znacznie przyspieszyła pandemia COVID-19.

– Od czasu wybuchu pandemii koronawirusa z rosnącym niepokojem obserwowaliśmy coraz bardziej dramatyczną sytuację pacjentów kardiologicznych. Eksperci Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego alarmowali o spadkach zgłaszalności chorych do ośrodków. Nierzadko nawet osoby w stanie bezpośredniego zagrożenia życia, na przykład z zawałem serca, bały się zgłaszać do szpitali – powiedziała Agnieszka Wołczenko, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pacjentów ze Schorzeniami Serca i Naczyń EcoSerce.

Jak dodała Prezes OSP, „z drugiej strony, nawet, jeśli pacjenci już poszukiwali pomocy, musieli liczyć się ze zmianami w organizacji pracy przychodni czy utrudnieniami w dostępie do procedur medycznych. Nie każdy łatwo radził sobie także z tele- i wideokonsultacjami lekarskimi, które praktycznie z dnia na dzień stały się nową normą. Postanowiliśmy pomóc.”

„Pacjenci w niewystarczającym stopniu wiedzą, jak działają i czym różnią się poszczególne narzędzia”

Oprócz rozwiązań telemedycznych, eksperci skupią się również na telemonitoringu urządzeń wszczepialnych, 24-godzinnym kardiomonitoringu, diagnozującym arytmię trudną do uchwycenia w standardowych badaniach, a także telerehabilitacji. Jak zwróciła uwagę dr n. med. Marta Kałużna-Oleksy, prezes Polskiego Stowarzyszenia Osób z Niewydolnością Serca, pacjenci w niewystarczającym stopniu wiedzą, jak działają i czym różnią się poszczególne narzędzia.

– W codziennej praktyce klinicznej opiekuję się pacjentami, którzy mimo początkowych obaw stają się coraz bardziej otwarci na różne rozwiązania telemedyczne. Z moich obserwacji wynika jednak, że wiedza o poszczególnych narzędziach nie jest dobrze rozpowszechniona. Po jakie rozwiązania warto sięgać w danym przypadku i jak z nich właściwie korzystać – nie jest dla chorych jasne. Edukacyjna kampania wyjaśniająca, czym jest i jak działa telemedycyna, wydała nam się wprost niezbędna – tłumaczy dr n. med. Marta Kałużna-Oleksy.

Ruszyła kampania edukacyjna „TeleSERCE - Serce pod kontrolą”

Organizatorzy kampanii dążą do zbudowania szerokiej koalicji ekspertów różnych dziedzin, dlatego zaprosili do tego przedsięwzięcia wybitnych klinicystów. Patronem merytorycznym inicjatywy zostali konsultanci krajowi w dziedzinie kardiologii i kardiologii dziecięcej oraz Rzecznik Praw Pacjenta. Kampania zakłada również dyskusję pod kątem pacjenckim, systemowym, jak również technologicznym.

Rozwiązania, takie jak telemonitoring kardiologiczny z wykorzystaniem urządzeń przeznaczonych do użytku domowego to odpowiednio: lepszy stan zdrowia i większe bezpieczeństwo pacjentów, mniej planowych wizyt specjalistycznych, oszczędność na procedurach i dodatkowe środki w budżecie płatnika publicznego. Na rozwiązania telemedyczne można i trzeba patrzeć wieloaspektowo także w obszarze kardiologii dziecięcej – zwrócił uwagę Maciej Klaczyński z Fundacji eZdrowie.

Monitorowanie dostępnych na rynku rozwiązań technologicznych, w tym prowadzona zrozumiałym językiem edukacja na temat tego, jak działają takie rozwiązania i w jaki sposób poprawiają jakość życia pacjentów to bardzo ważny aspekt naszej kampanii, skierowanej do osób dorosłych i opiekunów dzieci ze schorzeniami kardiologicznymi – dodał Klaczyński.

 

Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie internetowej: https://teleserce.com/.

 

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Kontynuuj zakupy