Wirtualny asystent odpowie na pytania związane z koronawirusem

Ten tekst przeczytasz w 2 min.

Ministerstwo Zdrowia we współpracy z firmą IBM Polska uruchomiło wirtualnego asystenta, dzięki któremu Polacy uzyskają szybkie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące epidemii koronawirusa, związane z zakażeniem i jego objawami, zasadami kwarantanny, postępowaniem w razie podejrzenia choroby lub zachorowania oraz wprowadzanych w związku z epidemią aktów prawnych.

Wirtualny asystent został uruchomiony w serwisie pacjent.gov.pl i jest codziennie zasilany nowymi informacjami autoryzowanymi przez rządowe instytucje: Ministerstwo Zdrowia (MZ), Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) i Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ), tak by mógł odpowiadać na tysiące pytań zadawanych przez internautów.

Wirtualny asystent, oparty o technologię IBM Watson Assistant, czyli algorytm, który korzysta z technik machine learning, sieci neuronowych oraz baz referencyjnych, działa w chmurze publicznej. Został stworzony w Departamencie Rozwoju Systemu e-zdrowie Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ) we współpracy z IBM Polska. Powstał on w zaledwie kilka dni, jest stale zasilany nową wiedzą, po to, aby przez cały czas rozwijał się o nowe tematy i uczył odpowiadać na pytania internautów dotyczące koronawirusa. Jeśli system nie znajdzie właściwej odpowiedzi, przekieruje do kontaktu z odpowiednimi instytucjami, np. Telefoniczną Informacją Pacjenta, obsługiwaną przez NFZ, właściwej sekcji serwisu www.pacjent.gov.pl, czy serwisu rządowego www.gov.pl/koronawirus.

– Wirtualny asystent jest odpowiedzią na stale rosnącą liczbę zapytań dotyczących koronawirusa. Dzięki temu, że jest on dostępny online, udziela odpowiedzi w zaledwie kilka sekund o każdej porze dnia i nocy. Do tego jest bardzo intuicyjny w użytkowaniu i każdy z nas z łatwością z niego skorzysta. Rekordowo szybkie uruchomienie wirtualnego asystenta nie byłoby możliwe bez zaangażowania wielu osób i instytucji. Szczególnie budująca jest postawa firm komercyjnych, w tym  IBM Polska, której pracownicy wraz z Zespołem Komunikacji Systemu e-zdrowie CSIOZ pracowali bez wytchnienia nad tym rozwiązaniem. To pierwsze wdrożenie tego typu narzędzia w publicznym systemie ochrony zdrowia. Zachęcam do jego przetestowania – mówi Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia.

– Wirtualny asystent został zaprojektowany z myślą o wspieraniu w tym trudnym czasie tych wszystkich osób w Polsce, które potrzebują uzyskać porad i odpowiedzi. Rozwiązanie to działa w chmurze publicznej IBM, dlatego tak szybko można było je zaimplementować – mówi Jarosław Szymczuk, dyrektor generalny IBM Polska. – Cieszymy się, że zespół IBM Polska może pomagać Ministerstwu Zdrowia, wnosząc swój wkład pracy na rzecz wsparcia potrzeb związanych z komunikacją.

Rozwiązanie działa na najpopularniejszych przeglądarkach, tj. Mozilla Firefox, Chrome, Microsoft Edge, Internet Explorer, Safari, można z niego korzystać także na urządzeniach mobilnych. Obecnie obsługuje ono kilka tysięcy pytań dziennie.

Szczególnie teraz zachęcamy wszystkich do korzystania z dostępnych w Polsce rozwiązań e-zdrowia, w szczególności e-recepty i e-skierowania oraz teleporad lekarskich, które możemy uzyskać bez konieczności wychodzenia z domu. Pamiętajmy także o  monitorowaniu strony internetowej Ministerstwa Zdrowia, serwisu www.pacjent.gov.pl oraz strony rządowej dedykowanej koronawirusowi – www.gov.pl/koronawirus. Dla osób przebywających na kwarantannie polecamy aplikację mobilną „Domowa kwarantanna” uruchomioną przez Ministerstwo Cyfryzacji.

Źródło: Materiały prasowe

Przeczytaj także: Koronawirus w Polsce. Z jakimi problemami mierzy się system ochrony zdrowia? [WYWIAD]

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Kontynuuj zakupy