Niedzielski: teleporada nie może być podstawową formą kontaktu z pacjentem

Ten tekst przeczytasz w 3 min.

NFZ nie przedłuży umów na realizację świadczeń POZ podmiotom, w których udział teleporad w ciągu pierwszych 4 miesięcy 2021 r. przekroczył 90 proc. Jak informuje Ministerstwo Zdrowia, blisko 40 proc. przychodni udziela więcej porad zdalnie, niż umawia wizyty w gabinecie lekarskim.

– Dostępność do lekarzy, jak i całego systemu opieki zdrowotnej ma teraz kluczowe znaczenie. Teleporada nie może być podstawową formą kontaktu z pacjentem. Stanowi ona wsparcie w bieżącym kontakcie z lekarzem – mówi minister zdrowia Adam Niedzielski.

NFZ może rozwiązać umowy z POZ w trybie natychmiastowym

Narodowy Fundusz Zdrowia nie przedłuży umów na realizację świadczeń POZ z 71 placówkami, w których udział teleporad przekroczył 90 proc. Fundusz może rozwiązać umowy w trybie natychmiastowym. Pacjenci tych podmiotów medycznych będą mogli złożyć deklarację wyboru w innej przychodni.

– Niepokojące jest, że część placówek medycznych, które zamknęły się podczas pierwszej fali pandemii, nie wróciła do tzw. normalności. Teleporady są doskonałą formą konsultacji, ale są formą uzupełniającą, nie mogą zastąpić osobistych wizyt u lekarza – mówi Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

NFZ wprowadza również zmiany w finansowaniu świadczeń POZ w związku z teleporadami. W przypadkach, gdy w danej placówce udział teleporad przewyższy 75 proc. – wynagrodzenie z tytułu realizacji zostanie obniżone o 10 proc. Z kolei, gdy udział teleporad będzie niższy niż 25 proc. – wynagrodzenie zostanie podwyższone o 5 proc. Przeciętnej przychodni, która obejmuje opieką średnio 5 tys. pacjentów, za nadmierną liczbę teleporad NFZ wypłaci mniej o 36 tys. zł.

Pół miliona teleporad udzielonych dzieciom do 6. roku życia

W okresie od 16 marca do 30 kwietnia br. udzielono ponad pół miliona teleporad dzieciom do 6. roku życia, w tym 300 tys. dotyczyło dzieci do 3 lat, a blisko 190 tys. – niemowląt.

„W ocenie kontrolujących, 86 proc. skontrolowanych podmiotów POZ udziela dzieciom do 6. roku życia teleporady w przypadkach, w których dziecko winno zostać przyjęte osobiście” – informuje Ministerstwo Zdrowia w swoich kanałach społecznościowych.

Kiedy lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty?

Od 16 marca br. zmieniły się zasady korzystania z opieki zdrowotnej. Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia ministra zdrowia z 5 marca 2021 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, lekarz nie może odmówić pacjentowi wizyty bezpośredniej gdy:

  • pacjent nie wyraża zgody na teleporadę;
  • pacjent cierpi na chorobę przewlekłą;
  • nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy;
  • istnieje podejrzenie choroby nowotworowej;
  • dziecko nie ukończyło 6. roku życia.

W formie teleporady nie może również odbyć się pierwsza wizyta w placówce. Narodowy Fundusz Zdrowia podkreśla, że pacjenci mogą kontaktować się z Telefoniczną Informacją Pacjenta pod numerem telefonu 800 190 590, w sytuacji gdy lekarz odmawia przyjęcia bezpośrednio w placówce. W ten sposób zgłosić można nieprawidłowości działalności podmiotu medycznego.

W jakich przypadkach możliwa jest teleporada?

Teleporada może odbyć się w następujących przypadkach:

  • podejrzenie zakażenia COVID-19;
  • wystawienie recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia;
  • wystawienie e-recepty, e-zwolnienia, e-skierowania;
  • wystawienie zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne;
  • wizyta dzieci, które nie mają 6 lat, ale korzystają z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas wizyty bezpośredniej i która nie polega na fizycznym badaniu.

Źródła: Ministerstwo Zdrowia, Rzecznik Praw Pacjenta, PAP

Przeczytaj także: Raport PMR: recesja na rynku prywatnej opieki medycznej

 

https://www.facebook.com/everethnews

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Kontynuuj zakupy