Jak powinna wyglądać prawidłowa komunikacja położnej z pacjentką?

Ten tekst przeczytasz w 3 min.

W opiece nad pacjentką niezwykle ważne jest odpowiednie podejście do pacjentki oraz nieustanny kontakt. Jak podkreśliła położna Janina Frączek, laureatka ostatniej edycji konkursu “Położna na medal”, prawidłowa komunikacja odgrywa ogromną rolę w każdej sytuacji dotyczącej ciąży, porodu i połogu.

Jak powinna wyglądać prawidłowa komunikacja położnej z pacjentką?

Janina Frączek przypomina, że to zadaniem położnej jest przeprowadzić kobietę przez ten nieznany i trudny czas, jakim jest dla kobiety ciąża.

– Opiekuńczość, życzliwość, wyrozumiałość, gotowość do pomocy oraz empatyczne podejście położnej do pacjentki zminimalizuje, a w ogromnej większości zlikwiduje u niej strach, lęk, a w zamian uspokoi ją i da poczucie bezpieczeństwa i siły – zaznaczyła położna.

„Poczucie komfortu w trakcie rozmowy należy wypracować”

Laureatka ostatniej edycji konkursu “Położna na medal” przyznała, że komfortu w trakcie rozmowy nie ma bez poczucia, że jest się rozumianym i że nasz rozmówca jest zaangażowany w kontakt z nami. Jak dodała, ważny jest spokojny, delikatny ton głosu i wzajemne patrzenie sobie w oczy, a niestety – sala porodowa jako miejsce nie kojarzy się z takimi rozmowami.

– Zamiast tego, kojarzy się z bólem, lękiem, stresem i jedną wielką niewiadomą. Każda kobieta coś o porodzie słyszała od mamy, siostry czy przyjaciółki. Ale to tylko teoria. W praktyce wygląda to często inaczej. Dlatego najlepszym lekarstwem na te wszystkie lęki jest dobra położna, która wytłumaczy, pocieszy i rozwieje wątpliwości. Musi umieć zmobilizować pacjentkę do pracy i wysiłku. Powinna też być mistrzynią w chwaleniu za każdy trud włożony w poród.

Dyskusja podstawą skutecznej komunikacji

Aby nawiązać skuteczną komunikację z pacjentką, należy przede wszystkim nawiązać dyskusję z pacjentką. Jak zwraca uwagę Janina Frączek, to wtedy kobiety śmielej zadają pytania, mówią o swoich wątpliwościach. Taka rozmowa to najlepsza szansa na rozwianie obaw i walkę z własnymi lękami i słabościami.

– Położne są fachowcami, wiedzą, jak przekazać wiedzę w bardzo indywidualny, dostosowany do pacjentki sposób. Znalezienie wspólnego języka z pacjentką daje jej komfort oraz poczucie bezpieczeństwa. Ale warto pamiętać, że to, co jest oczywiste dla położnych, wcale nie jest takie oczywiste dla pacjentki.

„Komunikowanie się to głównie mówienie i słuchanie”

Położna przypomina, że słuchając, koncentrujemy się na tych informacjach, które są dla nas nowe, nieznane i które nas zaciekawiają. Według niej, dzięki słuchaniu umiemy lepiej i skuteczniej porozumieć się z pacjentką. A jak przypomniała, komunikować można się werbalnie lub niewerbalnie.

Komunikacja werbalna położnej opiera się na:

  • wypowiadaniu odpowiednich słów
  • zadawaniu pytań
  • docenianiu
  • umiejętnym odzwierciedleniu uczuć
  • mówieniu jasno i otwarcie
  • unikaniu niezrozumiałego, medycznego słownictwa

Czym jest zasada 3P

Laureatka ostatniej edycji konkursu “Położna na medal” podkreśla, że położna podczas dialogu musi być otwarta, spokojna i uśmiechnięta. Kobieta nie może być pochopnie osądzona, oskarżona o brak umiejętności czy niewiedzę.

– Musi czuć pełną akceptację dla swojego sposobu myślenia, dla swoich uczuć i zachowań – dodała. Tylko wtedy, my położne możemy zdobyć jej zaufanie oraz gotowość do współpracy i do przyjęcia naszej pomocy. Dlatego, jeżeli chcemy czuć się dobrze w relacji z pacjentką powinnyśmy stosować zasadę 3P: Pokaż, Poćwicz, Pochwal.

Na czym polega komunikacja niewerbalna i dlaczego jest równie ważna?

Komunikacja niewerbalna położnej to gestykulacja, mimika twarzy, spojrzenie, wygląd fizyczny, kontakt wzrokowy, pozycja ciała i dotyk. Według położnej, taka komunikacja ma często charakter nieświadomy. Stosując ją mamy ułatwiony kontakt z pacjentką, ponieważ czuje ona, że jesteśmy nią zainteresowani.

– Często pomaga jej to przezwyciężyć lęk i pokonać nieśmiałość – powiedziała Janina Frączek. Nasze gesty, spojrzenia, postawa znacząco wpływają na odbieraną przez innych informację.

Ważnym elementem w relacji międzyludzkiej jest również kontakt fizyczny, czyli dotyk. Może on być odbierany jako wyraz bliskości. W trudnych sytuacjach dobrze jest mieć kogo przytulić, potrzymać za rękę.

– Dla położnej, prawidłowy, dobry kontakt z pacjentką jest podstawowym narzędziem pracy, gdyż służy do budowania relacji, atmosfery zaufania. Z prawidłowej i skutecznej komunikacji z pacjentką wynikają same korzyści. Dotyczą one zarówno położnej jak i pacjentki – dodała.

Jakie korzyści dla pacjentki płyną z prawidłowej komunikacji z położną?

Laureatka ostatniej edycji konkursu “Położna na medal” wymieniła, że prawidłowa komunikacja z położną daje pacjentce większe zadowolenie z kontaktu z personelem, większą skłonność do optymizmu i wiary w siebie, łatwiejsze podporządkowanie się zaleceniom personelu, a także zmniejszenie uczucia uzależnienia od innych, bezradności czy smutku.

Wśród korzyści dla położnej Janina Frączek podkreśliła skuteczniejsze rozwiązywanie problemów pacjentki, większe zaufanie do personelu, poznanie odczuć pacjentki i uzyskanie od pacjentki dokładnych danych, a dzięki temu dokładniejsze postawienie diagnozy.

Jak spuentowała położna, prawidłowa komunikacja między położną a pacjentką ma ogromny wpływ na lepszy kontakt matki z dzieckiem oraz na jej lepsze samopoczucie.

Źródło: materiał prasowy

 

PRZECZYTAJ POPRZEDNI TEKST Z CYKLU #PORADNIKPOŁOŻNEJ:

 

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Kontynuuj zakupy